Kierowca – to zawód szczególnie narażony na występowanie negatywnych zaburzeń odżywiania, które mogą prowadzić do otyłości, nadciśnienia, cukrzycy typu II czy też chorób sercowo-naczyniowych.
Stwierdzono, że aż 262 kierowców tira (średni wiek 48 lat) spełnia kryteria zespołu metabolicznego. Kierowcy wiele czasu spędzają w pozycji siedzącej, bez możliwości przygotowania sobie pożywnego posiłku, żywiąc się często produktami typu fast food i kolorowymi napojami z kofeiną. Kierowcy często jadają potrawy ciężkostrawne, wysokokaloryczne, obfitujące w tłuszcz oraz cukier.
Są to osoby, którym brakuje czasu, chęci i motywacji do wdrażania nowych nawyków żywieniowych. Nieregularne godziny pracy nie tylko predysponują do wystąpienia zespołu metabolicznego ale również do zaburzeń snu.
Otyli kierowcy ciężarówek mają o 55% większe ryzyko uczestnictwa w wypadkach drogowych niż osoby o prawidłowej masie ciała. Spowodowane jest to występowaniem wszelkich objawów związanych z zespołem metabolicznym, bezdechem sennym czy też innymi zaburzeniami, u których podstaw leżą niewłaściwe parametry lipidów i cukrów we krwi.
Ważnym więc elementem powinno być zapobieganie tego typu zaburzeń u kierowców. Przeprowadzono badanie, w którym dostarczono 30 kierowcom potrzebnego sprzętu do ćwiczeń, krokomierzy, tabel wartości odżywczych, materiałów dotyczących zdrowego żywienia, przenośnego pieca, wagi. Raz w tygodniu kierowcy mieli także możliwość odbycia sesji terapeutycznych z trenerem i dietetykiem. Wprowadzone modyfikacje dietetyczne przyczyniły się do redukcji masy ciała, spadku stężenia cholesterolu całkowitego i frakcji LDL, tętna oraz ciśnienia tętniczego.
Stąd ważna jest edukacja osób, wykonujących zawody zagrożone występowaniem otyłości. Dzięki niej kierowcy mogą zredukować ryzyko wystąpienia nadciśnienia, dyslipidemii, nowotworów oraz cukrzycy ytpu II.
„Kierowca – zawód szczególnie narażony na ryzyko zdrowotne”, O. Krajewska, M. Walczak-Gałęzewska, L. Markuszewski, D. Pupek-Musialik, P. Bogdański, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2017, tom 8, nr 3, 112-116