Gdzie kupują Polacy, jak kupują Polacy? Odpowiedzi uzyskano
przeprowadzając Badania Opinii Społecznej. Wyniki zadziwiające.
- Najczęściej robimy zakupy, bez kupowania zapasów (38% respondentów), jednak 32% osób deklaruje również, że robi zakupy raz na kilka dni a później dokupuje tylko poszczególne produkty. Co ciekawe 12% osób nie robi zakupów lub robi je rzadko – tę grupę stanowią… mężczyźni…
- 48% Polaków woli robić zakupy samodzielnie, tylko 30% osób ma przy sobie towarzysza a 11% wysyła kogoś z rodziny… (pewnie również są to mężczyźni)
- 49% osób kupuje w tanich sklepach dyskontowych a 24% osób robi w nich mniej więcej połowę zakupów. 73% zaopatruję się w sklepach typu Biedronka/Lidl. 17% osób kupuje żywność przez internet – jednak sama nie wiem jak można kupić np. warzywa, owoce bez wcześniejszego ich powąchania i dotykania.
- Mniej osób korzysta ze sklepów osiedlowych (jedynie w celu dokupienia produktów), supermarketach (pewnie dlatego, że występują one jedynie w większych miastach), sklepach wiejskich i bazarach.
- Ponad 1/3 konsumentów zwraca się do sprzedawców po imieniu co świadczy o tym, że często nawiązujemy kontakty.
- Dla 47% osób zakupy to okazja do spotkań ze znajomymi a 29% osób w ten sposób zawarło nowe znajomości.
- 40% Polaków zdobyło w sklepie zaufanie sprzedawcy robiąc zakupy na tzw. „kartkę”.
- Na pytanie o to czy chcielibyśmy prowadzić własny sklep – 61% badanych odpowiedziało zdecydowanie nie, kolejne 26% odpowiedziało, że raczej nie. Dlaczego? Oto odpowiedzi pojawiające się najczęściej: brak zainteresowania, brak kompetencji, ryzyko i konkurencja, wiek i zdrowie, zbyt ciężka praca, brak możliwości finansowe, złe doświadczenia.
- Osoby, które chciałaby mieć swój własny sklep podają najczęściej takie powody: korzyści materialne, niezależność, zamiłowanie, doświadczenie, gwarancja zatrudnienia, kontakt z ludźmi.
„Jak i gdzie kupujemy żywność”, J. Frendler-Bielicka, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa, lipiec 2013