Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Hipercholesterolemia – czym grozi?

Hipercholesterolemia – czym grozi?

Teraz trochę na temat HIPERCHOLESTEROLEMII, która występuje, gdy stężenie cholesterolu jest >200mg/dl (>5,2mmol/l).

Może być pierwotna (występująca genetycznie) oraz wtórna (współwystępująca z cukrzycą, otyłością, niedoczynnością tarczycy)

Czym jest cholesterol? 
Jest to organiczny związek chemiczny, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Cholesterol dostarczamy do organizmu z pożywieniem (chol. egzogenny), ale również sam organizm bierze udział w jego syntezie (chol. endogenny).
Jest on prekursorem m.in. hormonów steroidowych (m.in. testosteron, progesteron, estrogeny), wit. D, kwasów żółciowych. Jego obecność wpływa również na przewodzenie impulsów nerwowych.

Zwiększone stężenie cholesterolu stanowi ryzyko miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, zawałów, chorób wątroby oraz udaru mózgu.

Hipercholesterolemię najczęściej stwierdza się u osób, które w nadmiarze spożywają tłuszcze zwierzęce a więc kwasy tłuszczowe nasycone oraz cholesterol.

Jaka dieta?
Hipolipemiczna (niskotłuszczowa). Ważne jest ograniczenie podaży tłuszczów zwierzęcych (smalec, słonina, masło ale również tłuste wędliny, kiełbasy, tłuste mleko, tłuste sery). Z drugiej strony korzystne są wielo- i jednonienasycone kwasy tłuszczowe a więc spożywajmy więcej olejów roślinnych, margaryn miękkich, orzechów, awokado oraz ryb. W diecie hipolipemicznej ważną rolę odgrywa błonnik (owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste), który zwiększa wydalanie tłuszczu z organizmu. Dieta powinna być bogata w antyoksydanty – wit. E, wit. C, β-karoten. Ich zadaniem jest ochrona nienasyconych kwasów tłuszczowych! Dodatkowo unikajmy cukrów prostych (słodycze, cukier, dżemy wysokosłodzone) – zwiększają one syntezę miażdżycorodnego cholesterolu w wątrobie.

Dzienna dawka cholesterolu nie powinna przekraczać 300mg/dobę, w niektórych przypadkach, ilość zawęża się do mniej niż 200mg/dobę

Ciekawostki?
1. Spożycie jednego grejpfruta dziennie pomoże nam zmniejszyć stężenie cholesterolu. Zawiera on bowiem kwas galakturonowy, rozpuszczający złogi w tętnicach, cofając nawet już istniejące zmiany miażdżycowe. Podobne działanie wykazują pomarańcze i mandarynki.

2. Czarna herbata również zmniejsza poziom cholesterolu i działa p/zakrzepowo a herbata zielona ma właściwości antyoksydacyjne.

3. Cebula i czosnek – znakomita para mogąca obniżyć nie tylko poziom cholesterolu ale także ciśnienie krwi.

4. Płatki owsiane obniżają poziom cholesterolu, dzięki obecności β-glutanu

W jaki sposób powinniśmy przygotowywać potrawy?
Gotować w wodzie, na parze, dusić bez dodatku tłuszczu, smażyć bez dodatku tłuszczu, piec w folii/pergaminie/rękawie.

!!!!!!!!Pamiętajmy o normalizacji masy ciała – również w ten sposób możemy zredukować ilość cholesterolu!!!!!!!!

Zawartość cholesterolu w niektórych produktach spożywczych (mg/100g produktu):
Pasztet pieczony – 370
Wątróbka wołowa – 320
Jajko – 314
Masło – 240
Ser gouda – 113
Makrela – 96
Parówki – 85
Śmietana 18% – 56
Łosoś – 47
Szynka wieprzowa – 41
Twaróg tłusty – 37
Mleko 3,2% – 13
Jogurt naturalny – 8
Margaryna – 7
Twaróg chudy – 2

Podziel się:
Ocena końcowa5
  • Zdrowie
  • Uroda
  • Wygląd
  • Samopoczucie