Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Zgaga podczas treningu?

Zgaga podczas treningu?

Kolejny cotygodniowy wpis dla TrenerGURU 🙂
 
Nudności, których doświadcza sportowiec często są skutkiem nieodpowiedniej diety przed rozpoczęciem treningu. W dyscyplinach wytrzymałościowych nudności często związane są z niewłaściwym nawodnieniem organizmu oraz zbyt małą ilością elektrolitów, które tracimy wraz z potem. Ważne jest sięganie po napoje nie tylko przed treningiem ale również (gdy jest taka możliwość) podczas treningu. Wszystko wiąże się z wyrobieniem odpowiedniego nawyku sięgania po butelkę.
 
Osoby aktywne fizycznie równie często odczuwają zgagę, która nasila się podczas intensywnego wysiłku. Zgaga jest to zarzucanie kwaśnej treści pokarmowej z żołądka do przełyku czemu towarzyszy m.in. piekący ból za mostkiem oraz ulewanie. Występowanie zgagi zależy od czasu trwania treningu oraz jego intensywności. Najczęściej zgagę obserwuje się u sportowców podczas treningu siłowego z użyciem pasów ściskających ale także u biegaczy (ze względu na wstrząsy) oraz u kolarzy (pozycja siedząca, pochylona do przodu).
 
Zgaga często występuje po spożyciu pokarmu bogatego w białko, tłuszcz czy też błonnik pokarmowy. Produkty takie jak kwaśne soki owocowe, kofeina, słone potrawy oraz alkohol powodują zaostrzenie dolegliwości.
 
Tak więc oprócz odpowiedniego nawodnienia i uzupełniania elektrolitów ważna jest odpowiednia dieta i dostosowanie godzin posiłków do aktywności jaką wykonujemy. Przede wszystkim należy zrezygnować z alkoholu, żywności typu fast food, wędzonych serów i szynek, napojów „kolorowych” , chipsów, paluszków, krakersów, słodyczy oraz produktów wysokobłonnikowych, które nie tylko nasilają zgagę ale także mogą przyczynić się do występowania biegunek.
 
Jak ograniczyć ilość błonnika w diecie?
 
Aby ograniczyć ilość błonnika w diecie warzywa i owoce można: przecierać, miksować, obierać ze skórki, gotować, piec, blendować – im bardziej je rozgnieciemy tym mniej błonnika w nich zostanie. Dlatego też zaleca się dokładne gryzienie racji pokarmowej. Soki i musy przygotowane z owoców i warzyw również zawierają mniejsze ilości błonnika.
 
Ciemne razowe pieczywo zaleca się odstawić na rzecz pieczywa białego lub z mniejszą ilością błonnika np. graham. To samo dotyczy ciemnych makaronów oraz pełnoziarnistego ryżu.
 
Odstawić należy ostre przyprawy typu chilli, curry, ostra papryka, duże ilości pieprzu. Lepiej używać przypraw łagodnych: koperek, pietruszka, wanilia, anyż, majeranek, tymianek, kminek.
 
Są to zalecenia dietetyczne jednak po wystąpieniu jakichkolwiek objawów należy zgłosić się
na konsultację lekarską aby wykluczyć inne przyczyny dolegliwości.
 
Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *