Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Trening a cukrzyca typu I

Trening a cukrzyca typu I

Dla TrenerGuru 🙂
 
Cukrzyca nie stanowi przeciwwskazania do wykonywania aktywności fizycznej, wręcz przeciwnie. Systematyczny wysiłek obniża poziom cholesterolu LDL, zwiększa poziom cholesterolu HDL, zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu, reguluje poziom cukru we krwi, umożliwia zmniejszenie dawek insuliny a także opóźnia występowanie możliwych powikłań cukrzycowych.
 
U sportowców chorych na cukrzycę typu 1 ważna jest odpowiednia indywidualna edukacja oraz dostosowanie odpowiedniego leczenia do wymagań sportowych. Wszystko powinno być skonsultowane z lekarzem prowadzącym, trenerem oraz dietetykiem.
 
Trening osoby z cukrzycą wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia hipoglikemii a więc znacznym obniżeniem poziomu glukozy we krwi co stanowi duże zagrożenie dla zdrowia. Należy jednak wspomnieć, że obawa przed tzw. niedocukrzeniem nie może być przeszkodą dla osób aktywnych fizycznie.
 
Ryzyko wystąpienia hipoglikemii zależy m.in. od rodzaju przyjmowanej insuliny oraz jej dawki, wartości glikemii i ilości spożytych węglowodanów przed wysiłkiem, rodzaju treningu i czasu jego trwania a także od współistniejących chorób i powikłań cukrzycowych, już występujących.
 
Hipoglikemia może pojawić się podczas uprawiania aktywności fizycznej jak również bezpośrednio po niej jak i kilka godzin po zakończonym treningu.
 
Co zrobić aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia niedocukrzenia?
 
Sportowiec chorujący na cukrzycę powinien zmniejszyć dawkę przyjmowanego bolusa o 30-50%. Jeśli planujemy trening 2 godziny po spożyciu posiłku zaleca się przyjęcie dodatkowej porcji węglowodanów, które uchronią przed nagłym spadkiem cukru we krwi.
 
Aktywność fizyczna trwająca wiele godzin (maratony, pływanie, jazda na rowerze) wymaga także zmniejszenie ilości insuliny długodziałającej tzw. bazy. W ten sposób można ograniczyć ryzyko wystąpienia hipoglikemii także w godzinach nocnych (po wysiłku fizycznym).
 
Kilka wskazówek:
 
– Nie należy ćwiczyć na czczo!
– Idąc na trening ważne jest aby mieć przy sobie źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów – słodkie napoje, kostki cukru.
– Konieczne jest spożywanie odpowiedniej ilości płynów nie dopuszczając do występowania pragnienia.
– Nie należy podejmować wysiłku jeśli poziom cukru przed wysiłkiem wynosi <100 mg/dl lub >300 mg/dl.
– Ważne jest posiadanie opaski lub karty mówiącej o tym, że chorujemy na cukrzycę.
– Pamiętajmy o kontroli glikemii przed, w trakcie jak i po wysiłku fizycznym.
– Wszystko należy konsultować z lekarzem.
 
Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *