Klient w restauracji

Jedzenie to nie tylko spożywanie energii i składników odżywczych, to również kultura, aktywność społeczna i rozrywka. Sam proces jedzenia może być formą nagrody czy też wyrażania uczuć. Jak wiemy proces ten może kształtować zdrowe jak i złe nawyki żywieniowe.

Celem restauracji i fast foodów jest przede wszystkim zysk. Co wiąże się z poznawaniem potrzeb klienta, który zazwyczaj oczekuje czegoś smacznego, taniego i wygodnego w konsumpcji. Problem stanowi łatwiejszy dostęp do żywności szybkiej i wysokokalorycznej.

Jakie czynniki wpływają na zwiększoną ilość konsumowanej żywności?

  1. CENA – im niższa cena tym większa skłonność do zakupu. Większe opakowanie to większa ilość produktu i niższa cena jednostkowa. Ponadto ceny produktów wysokokalorycznych, wysokoprzetworzonych również są niższe niż żywności nieprzetworzonej. Badania prowadzone w 2004r. wykazały, że wzrost cen fast foodu o 10% skutkował zmniejszeniem odsetka otyłości o 0,7% – zawsze coś!
  2. REKLAMA – jest to marketing, który wpływa szczególnie na dzieci. Już od 2 r.ż. można z powodzeniem wpoić dany produkt dziecku. Skutek jest taki, że marki takich produktów są nawet w późniejszym okresie życia uważane za najlepsze i ulubione. W końcu dzieci lubią to co znają, nawet jeśli daną markę znają tylko z reklam. Stwierdzono, że im więcej reklam jedzenia widzimy, tym więcej jemy – co tylko nakręca biznes producentów.
  3. PRODUKT – przykład to stosowanie zapachu karmelu do produktów, w skutek czego wydają się bardziej słodkie – jednak w rzeczywistości tak nie jest. Większe porcje to również większa konsumpcja. Udowodniono nawet, że jeśli produkt nam nie za bardzo smakuje to i tak zjemy go więcej jeśli porcja będzie większa. Wiąże się to m.in. z tym, że jemy przeważnie do końca aby nie marnować posiłku. Inną hipotezą jest to, że konsumenci nie są świadomi tak naprawdę ile jedzenia znajduje się w opakowaniu np. zwiększenie opakowania o 100% postrzegane jest przez ludzi jako zwiększenie o 50-70%. Wiele restauracji fast food zmienia nazwy rozmiarów napojów nazywając średni napój małym a duży średnim – skłaniają w ten sposób konsumentów do zwiększonego spożycia produktu. Dostępność produktu, wygodne opakowanie, brak konieczności używania sztućców również wpływają na większy zysk producentów.
  4. OTOCZENIE – jedzenie z przyjaciółmi obniża poziom samokontroli przez co jesteśmy w stanie zjeść więcej niż wynika to z zaspokojenia głodu. Tak samo jest w święta, które są dla nas swoistym rytuałem, w którym nawet jeśli wiemy, że się objadamy to i tak robimy to dalej – no bo w końcu są to święta…

„Konsument w restauracji – wybrane aspekty zachowań konsumenckich”, J. Tkaczyk, www.stylzycia.newsweek.pl