Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Indeks sytości (IS) – badania!

Indeks sytości (IS) – badania!

Restrykcje żywieniowe są ciężkie do utrzymania w dłuższym okresie czasu, dlatego też należy skupić się na produktach, które zaspokajają głód przez co ułatwiają kontrolę pobieranej energii z pożywienia.
Celem badań była ocena wybranych produktów na odczucie sytości. W badaniach uczestniczyło 30 osób w wieku ok. 24 lat. (15 mężczyzn, 15 kobiet). Wykorzystano 18 produktów, które podzielono na 6 grup:
1. Wyroby cukiernicze – sernik wiedeński, pączek, ciasto drożdżowe.
2. Owoce – jabłko, banan, grejpfrut.
3. Produkty śniadaniowe spożywane z mlekiem – płatki kukurydziane, płatki owsiane, musli.
4. Produkty wysokotłuszczowe – czekolada mleczna, krakersy, orzechy laskowe.
5. Produkty wysokobiałkowe – kabanos, gotowane jaja, ser Gouda.
6. Produkty wysokowęglowodanowe – ryż biały, makaron bezjajeczny, kasza jęczmienna pęczak.
 
Produktem odniesienia był chleb pszenny. Wszystkie produkty podawano w porcjach o wartości kalorycznej 240.
 
15 min po spożyciu produktu i przez 2 godziny po zakończeniu, badani określali swój stan głodu na skali graficznej z oznaczeniami „bardzo głodna/y”, „bardzo syta/y). Następnie utworzono krzywe sytości i obliczono pola powierzchni pod tymi krzywymi. IS wyrażano w %. IS chleba pszennego wynosił 100%.
 
Wyniki?
Największy indeks sytości wykazały:
Płatki owsiane z mlekiem (224%+/-55%) oraz ser Gouda (223%+/-46%), nieco niższym zaś gotowane jaja i banan. Najniższe IS miały krakersy (71+/-21%), kabanos, sernik i makaron.
 
Wykazano, że najwyższym indeksem sytości charakteryzowała się grupa wysokobiałkowa oraz grupa z produktami śniadaniowymi, najniższy IS był w grupie wysokotłuszczowej i wyrobach cukierniczych.
 
Potwierdzono, że produkty wysokobłonnikowe dają większą sytość niż produkty z niską zawartością błonnika.
 
„Ocena indeksu sytości wybranych produktów spożywczych”, G. Galiński, J. Anioła, J. Gawęcki, J. Czarnocińska, Probl. Hig. Epidemiol. 2011, 92 (4): 944-946
Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *