Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Energia ze składników odżywczych?

Energia ze składników odżywczych?

Sposób odżywiania się społeczeństwa jest bardzo daleki od norm i zaleceń żywieniowych. Co zwiększa ryzyko chorób dietozależnych m.in. choroby serca, nowotwory, próchnica, osteoporoza, cukrzyca.

Tak jest:
Alkohol 4%, białko 14%, tłuszcze 41%, węglowodany 41%, cukry proste 18%

Powinno być:
Białko 10-15%, tłuszcze max 35%, węglowodany min. 50%, cukry proste max 10%

Jak widać spożycie energii jedynie z białek jest zadowalające. W diecie przeważają tłuszcze i cukry proste. Gdzie węglowodany złożone, zdrowe, bogate w błonnik? Będąc na diecie nie odstawiajmy wszystkich węglowodanów tylko wybierajmy te właściwe…

Niestety wybieramy produkty o dużej gęstości energetycznej zaś o małej gęstości odżywczej co można ująć słowami „puste kalorie” . W takiej sytuacji w organizmie jest nadmiar kalorii zaś niedobór witamin i składników mineralnych co stanowi szczególne ryzyko wśród kobiet ciężarnych, karmiących, osób starszych czy też dzieci.

Odstawmy/ograniczmy cukry proste, jasne pieczywo, oczyszczone ziarna zbóż, jasny makaron, biały ryż, słodycze, tłuste mięso, tłuste sery.

Włączmy do diety pieczywo, makarony, ryż (pełnoziarniste), chudy nabiał, owoce, warzywa.

Dostarczymy do organizmu więcej składników, które pomogą nam normalnie funkcjonować. Prosta zamiana chleba jasnego na żytni i już pierwszy krok za nami 🙂

„Żywienie atlas i podręcznik” H.K. Biesalski, P. Grimm, Wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2012

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *