Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Dieta a trądzik

Dieta a trądzik

Odpowiednie żywienie jest ważnym elementem leczenia wielu chorób dermatologicznych w tym trądziku pospolitego.

Trądzik jest to przewlekła choroba skóry, na której rozwój wpływają m.in.: uwarunkowania genetyczne, hormony, zaburzenie wydzielania łoju, infekcje, preparaty kosmetyczne oraz nieprawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Najczęściej pojawia się w wieku dojrzewania ale nie jest to regułą. Objawy trądziku to: zaskórniki, nasilony łojotok, przebarwienia, zmiany zapalne (krostki, grudki) nie tylko na twarzy ale również na dekolcie, plecach oraz ramionach.

Niewłaściwie zbilansowana dieta również może przyczynić się do powstawania trądziku. Wiele badań pokazuje, że osoby chorujące na trądzik powinny unikać żywności o wysokim indeksie glikemicznym (szybko podnoszącej poziom glukozy we krwi) a wprowadzać produkty o niskim indeksie glikemicznym typu ciemne makarony, pieczywo razowe, surowe warzywa. Negatywny wpływ na trądzik mają również: kakao, słodycze, orzechy, potrawy smażone, margaryny, produkty mleczne oraz jaja i ostre przyprawy.

W leczeniu trądziku kluczowe znaczenie mają witaminy oraz składniki mineralne:

  • Witamina C – przeciwutleniacz, bierze udział w syntezie kolagenu, poprawia jędrność i sprężystość skóry oraz wpływa na likwidację przebarwień (natka pietruszki, cytrusy, czarne porzeczki, owoce dzikiej róży, papryka).
  • Witamina A – wpływa na normalizację wydzielania łoju oraz nawilżenie skóry, może przyczynić się do odbudowy skóry i nabłonka (oleje rybie, masło, wątróbka, marchew, czerwone i pomarańczowe warzywa).
  • Witamina D – zmniejsza produkcję sebum, hamuje rozrost bakterii odpowiedzialnych za powstawanie trądziku, przeciwdziała zatykaniu porów (słońce, oleje roślinne, ryby, przetwory mleczne).
  • Witamina PP (niacyna, kwas nikotynowy) – hamuje wydzielanie sebum, działa złuszczająco i przeciwzapalnie, hamuje rozwój bakterii wywołujących trądzik (drożdże, otręby pszenne, mięso czerwone).
  • Witamina H (biotyna) – jej niedobór związany jest z występowaniem trądziku i łojotoku (podroby, żółtko, orzechy włoskie, mąka sojowa).
  • Cynk – poprawia stan skóry, pełni rolę bakteriostatyczną, obniża czynnik martwicy nowotworów TNF-α (pestki dyni i słonecznika, rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste).
  • Selen – przyspiesza złuszczanie naskórka, działa przeciwzapalnie (orzechy, mięso, ryby, kiełki).
  • Krzem – przyspiesza złuszczanie naskórka (marchew, banan, produkty zbożowe, czosnek, zioła).
  • Siarka – działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo (mleko, mięso, jaja, szpinak, ryby).

„Dieta jako uzupełnienie leczenia trądziku pospolitego (acne vulgaris). Część I. Witaminy i minerały”., J. Dawidziak, M. Balcerkiewicz, Farmacja Współczesna, 2016;9: 1-5

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *